"Till dig som inte vet"

2015-03-16

 
För några veckor sedan publicerade diabetessia.se ett inlägg "Till dig som inte vet" på sin blogg, där hon stack håll på myter och delade med sig hur man ska agera när en diabetiker drabbas av för lågt blodsocker. Hon fick extremt mycket respons och hennes inlägg delades 40 000 gånger på facebook. Detta är otroligt viktigt och för att göra mitt bidrag tänker jag som hon knäcka lite myter och kanske lära dig något om diabetes. 
 
Till dig som inte vet
 
  • Jag är inte allergisk mot socker eller kolhydrater, jag kan äta godis, kakor och tårta
  • Jag drabbades inte av diabetes typ 1 på grund av min livsstil, min bukspottskörten slutade producera inslun, precis så som att ögonen slutar att se om du är blind eller att dina lever inte kan rena blodet om den har blivit skadad. 
  • Att leva med diabetes innebär inte bara att sticka sig i fingret och ta "sprurto" innan en måltid, det innebär att hitta en livsstil då man kan leva så normalt som möjligt. Det innebär också att man hela tiden har ett blosocker att tänka på, innan man tränar, äter, sover. 
  • När jag får lågt blodsocker blir jag svettig, skakar, yr, får dimsyn, kan få ont i huvudet. Då är det väldigt viktigt att jag får i mig socker.
  • När jag får för högt blodsocker är det inte farligt för stunden, högt blodsocker under en längre tid kan leda till syraförgiftning och senare döden. 
 
Vet du vad du ska göra om jag skulle svimma av för lågt blodsocker?

Du ska absolut inte ge mig något inslun, det sänker blodsockret ännu mer. Mitt blodsocker är nu i en för låg nivå, så att kroppen har stängt av vissa funktioner för att kunna överlev. Det viktigaset är att ringa efter en ambulans, sjukvård personalen vet exakt vad dem ska göra. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Elinfotoliv.webblogg.se

.

Kontakt: [email protected]







RSS 2.0