Ett år som diabetiker

2014-09-25

 
 
 
25 september 2013 är en dag jag aldrig kommer glömma. Nu har det gått ett år och jag har lärt mig allt vad det innebär att leva med en obotlig sjukdom. Saker som i början kändes obekvämt som att sticka sig i fingret och att dosera insulin beroende på vad jag åt, är idag vardag. Det är otroligt hur fort man vänjer sig och anpassar sig. 
 
Jag har stött på människor med okunskap och fördomar och jag ska inte ljuga, innan jag fick diabetes visste jag inget om sjukdomen. De människor ofta tror är att diabetiker måste ta "sprutor"  och sen är man när man tagit sin "medicin" men det är så otroligt mycket mer. Den rädslan som alltid finns i bakhuvudet att man ligger för högt i blodsocker, för man har hört ett antal gånger om alla följdsjukdomar man kan få. 
 
Än så länge har jag haft väldigt tur, mitt Hba1c (ett blodprov man gör var tredje månad, där man ser hur blodsockret har legat de senaste månaderna) ligger precis som hos en "frisk" människa. Jag har haft en väldigt lätt skött diabetes och min sjukdom har inte hindrat mig i min vardag, vilket jag är otroligt glad över.
 
 



Smoothie

2014-09-24

Fick lust ett göra ett gott mellanmål när jag kom hem ifrån skolan, hallon & mango smoothie och två hårda mackor.

Det närmar sig om exakt 1 dag och 13 timmar lyfter planen till Kos (har inte alls nedräkning på mobilen..) eftersom jag ska vara borta en hel vecka i skolan har jag haft massor av plugg denna vecka. Men det är skönt att få så mycket gjort innan så slipper man ha det i bakhuvudet.  
 
Nu har jag precis satt på mig träningskläder och väntar på att Oliver och min syster ska sluta så vi kan åka till gymmet. Idag står benpass på träningschemat. 



En grå morgon

2014-09-21

 
'
Nikon D3100 + Nikkor 50mm f/1,4
 
Oliver skjutsade hem mig imorse, jag och Lina fixade oss och cyklade iväg för lite fotografering. När vi vaknade låg det en grå dimma över hela gatan, den hade dock lagt sig när vi väl kom ut med kameran.  Tycker att vi fick till en del riktigt bra bilder.
 
Igår började jag dagen med en skön löprunda, jag och Oliver åkte sedan hem till hans farmor med restan av hans familj. Vi hade en mysig kväll. Vi skjutsade sedan Simon, Petra och hennes kompis ut till hummelsta och tilllbaks.  Ikväll väntar nästa kallas den här helgen, vi ska fira Wilmer (Oliver bror). 



Flowers in the garden

2014-09-19

 
Nikon D3100 + Nikkor 50mm f/1,4
 
Det var jättelänge sedan jag spontant gick ut med kamren i trädgården. För någon dag sedan tog jag kameran i handen och gick ut och fotade, solen sken och gav vacker bokhe i bilderna. 



Torsdagens träningspass

2014-09-18



Har haft en riktigt skön skoldag, som ändast bestod av lektioner på förmiddagen. Har dock haft massor av plugg att göra nu på eftermiddagen, historia redovisning imorgon, fysikprov på tisdag och partidebatt på torsdag (samhällskunskap).
 
Eftersom att jag fick sluta efter lunch har jag hunnit med ett benpass nu mellan allt plugg, älskar att träna benen dock är träningsverk i bennen den jobbigaste träningverklen. Så mötte upp Lina på gymmet när hon slutade skolan. 
 
 
 
 



Welcome autumn

2014-09-15

 
 
Igår gick jag tillsammans med en stor del av svenska folket och la min röst för riksdagen, landstinget och kommunen. Att vara näst yngst i mitt valdistrikt var lite speciellt, jag satt sedan igår kväll tillsammans med Oliver och hans familj och följde valvakan. Jag måste vara ärlig och säga att jag absolut inte förstår hur stod del av svenska folket har röstat, hur tänker ni?  
 
Dagens storta samtalsämne har vart gårdagens val, hur kunde Sverigedemokraterna får ca 13%? Hur kommer socialdemokraterna kunna bilda regering? Tänk så blir det omval? 
 
Jag har haft en rätt tråkig och vanlig måndag, med tuffa lektioner, träning efter skolan och sedan hem och plugga. Jag får ha i tanke att om ca 10 dagar befinner jag mig på varmare breddgrader med min prins och har det underbart. 
 
 



2 veckor kvar till sol och lycka

2014-09-13

 
 
Älskar att ha något att se fram emot. om två vecka befinner jag mig på Kos tillsammans med Oliver. En vecka med sol,bad och nya äventyr. Kan det bli bättre? (Bilderna kommer ifrån fritidsersor.se) 
 
Vad har hänt i mitt liv de senaste dagarna? Har spenderade dagarna i skolan och kvällarna att plugga (älskar livet på gymnasiet). Igår var det äntligen helg, jag var på tjejmiddag hemma hos Johanna, en rolig kväll med mycket skratt. Jag blev sedan hämtat av Oliver och somnade i hans famn, obeskrivlig lycka. 
 
Idag åkte vi till Västerås en kort sväng för att uträtta lite ärenden och åt lunch på ikea. När vi kom hem tog vi på oss träningskläderna och gick ut och sprang. Det verker i mina ben efter benpasset igår och löppningen idag, jag gillar den typ av trötthet man får efter en löprunda eller träningspass.  Nu väntar en lugn kväll hemma med familjen och en kväll i soffan (klagar inte) 
 
 



Porträtt fotografering

2014-09-10

 
Nikon D3100 + Nikkor 50 mm f/1,4



You make my heart smile

2014-09-05

En bild ifrån en fototur i sommras med Oliver och Lina
 
Är det höst eller har det blivit sommar igen?  Har egentligen inte något speciellt att skriva, ville bara slägga in ett inlägg om att nu är ännu en skolvecka över. Vet ni vad det betyder? att om tre veckor befinner vi (jag och Oliver) oss på Kos. Längtar extremt mycket, jag är helt säker på att det kommer bli en underbar vecka.
 
Har inte alls mycket planer för helgen, har lite läxor jag behöver göra övera annars ser jag fram emot en lugn och skön helg. 



Solig eftermiddag i trädgården

2014-09-04

 
 
Efter en kort engelskalektion (vi skulle jobba själva resten av lektionen med då åkte alla hem) satte jag och Oliver oss i trädgården. Sverige har bjudit på sommarväder idag, underbart. Vi gjorde lite mellanmål (vanilg yoghurt med hallon och banan) och pluggade matte. Trotts att vi pluggade matte var det väldigt mysigt. Älskar att komma hem tidigare ifrån skolan och hinna med sånt man annars inte hade hunnit. 
 
Nu sitter jag i soffan med datorn och känner doften av äppelpaj, mums. Har en lugn och skön kväll framför mig. Imorgon är det fredag, igen! Veckan har gått så snabbt att man knappt hunnit längtat till helg. 
 


Elinsfotoliv.webblogg.se



Kontakt: [email protected]







RSS 2.0