Pepparkaksbak

2014-11-29

 
 
Äntligen är det helg, riktigt skönt och behövligt. Startade lördagen med att baka pepparkakor tillsammans med Oliver och hela familjen, jättemysigt. Det känns konstigt att december snart är här, vanligtvis brukar jag längta efter decembermånad hela november men inte i år, antar att jag inte hunnit. 
Snart kommer mormor & morfar förbi på fika och sedan ska vi åka hem till farmor & farfar på middag, det blir en riktig släkt eftermiddag och kväll. 
 
Igår efter skolan gick jag och Fanny och kollade efter lite julklappar och sen gick vi och fika, att sitta på ett fik i juletider är jättemysigt speciellt med allt pynt och alla ljus. 



Fruktsallad

2014-11-27

Kiwi, mandarine, äpple, banan & passionsfruk
 
Fick sluta efter lunch idag, så jag åkte till gymmet tillsammans med Oliver direkt efter skolan. När vi kom hem gjorde vi en god och nyttig fruktsallad, perfekt efter träning. Förutom att behöva plugga matte har denna torsdag vart riktigt bra, fler torsdagar som denna tack!
 
Planerna för resten av kvällen blir först att laga en köttfärssoppa till min kokbok och sedan bara ta det lugtn tilsammans med Oliver. 
 
 



SACO mässan

2014-11-26

Vad ska man välja på? Mitt framför ögonen finns det hundratals utbildningar och möjligheter.

Imorse åkte jag iväg tillsammans med massor av 3:or på min skola till SACO mässan i Stockholm. En dag fullt med inspiration och chanser att prata med massor av högskolor/universitet. Jag kom hem med en påse full med kataloger, nu ligger dem på min säng och bara väntar på att jag ska gå egenom dem. Men den största frågan är fortfarande vad man ska plugga till och vart? Det finns så mycket olika utbildningar och skolor. 



Åre 2015

2014-11-24

 
 
 
Min familj har bokat en resa till Åre under påsklovet, kommer bli underbart att åka massor av skidor och spender tid med familjen. 



Ny jacka

2014-11-22

 
Har äntligen hittat en skön och varm löparjacka (ifrån intersport) som jag kan ha under hösten/vintern när det är för kallt att springa i t-shirt. Den passar desutom utmärkt till vinterns längdskidåkning.



Mitt i veckan

2014-11-19

Health inspiration ifrån weheartit
 
Träning och mat har blivit en stor del av mitt liv, kanske för att jag drabbades av en sjukdom då man nästan är tvungen att tänka på kost och träning. Eller bara för att jag tycker att det är väldigt intressant.
 
Nu har mer en halva skolveckan gått, är redo för helg nu. Än så länge har denna vecka vart rätt lugn, har ett prov imorgon men annars kommer den fortsätta i samma spår. Slutade skolan vid 14.00 idag, riktigt skönt att ha en lång eftermiddag och kväll framför sig. Förutom att plugga har jag och Oliver kollar på Ghost Whisperer, en favoritserie.  Det blev ingen tränign idag, har lagat en favoriträtt och fotat den till min kokbok istället.
 
 



En kväll i Juli

2014-11-16

 
 
Nikon D3100 +Nikkor 18-105 mm
 
 
 



En god lunch

2014-11-16

En nyttigare pasta carbonara utan grädde, en god lunch jag gjorde förra helgen.
Kommentera för recept

Jag och Oliver startade dagen med en springtur, vilket var riktigt skönt efterråt men jättejobbigt under tiden. Idag har jag annars pluggat matte och lite fågelljud (vilket jag absolut inte förstår anledningen till) vad kommer jag ha för nytta av att veta hur en gulsparv låter? Nu har Oliver åkt hem och jag kommer spendera kvällen tillsammans med min familj. 
 
Så var denna helg förbi, helgerna är höjdpunkten på veckan och går allt för snabbt. Hade en super kväll i fredags och en skön och lugn lördag. Precis som en helg ska vara. 
 



World diabetes day

2014-11-14

14 November
 
Idag "firas" världsdiabetes dagen runt om i världen, för att umärksamma diabetes både typ 1 och typ 2. Diabetes typ 1 är en sjukdom som människor runt om i världen har väldigt dåliga kunskaper om, vilket märks väldigt tydligt i vissa situationer. Jag möster oftat folk med fördomar varav anledningen att dem blandar ihop typ 1 och typ 2 som är två helt olika sjukdomar. 
 
3 fördomar som människor oftast har mot  typ 1 diabetes
 
Man blir drabbad p.g.a att man ätit för "mycket godis" - Vilket inte alls stämmer, typ 1 diabates har inget att göra med vilken livsstil du hade innan du blev drabbad.  DU FÅR INTE DIABETES TYP 1 AV ATT ÄTA GODIS
 
Man får inte äta godis, kakor eller tårta om man har typ 1 diabetes - stämmer inte heller, ( vi är inte allergiska mot socker) vi kan äta lika mycket godis/ kakor som ni det viktigaste är att man tar insulin. Sen är detta såklar valfritt och vissa har valt att inte äta sötsaker, men det går. 
 
Du ger en diabetiker sockerfria kakor för att du tror att hon/han ej behöver ta insulin - Vilket är snällt tänkt men vi behöver fortfarande ta insulin eftersom att det finns massor av kolhydrater i dem (vilket blir socker i kroppen),. Dessutom är dem inte alls lika goda, så jag äter hellre kakor med socker i. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Inspiration

2014-11-13

Ifrån weheartit.com har dåligt med nytagna bilder just nu.
 
 
Har haft en riktigt skön dag, började skolan med ett samhällsprov. Efter lunch skulle vi egentligen haft engelska men vi fick gå hem och kolla på filmen som vi skulle ha sätt på lektionen. Så istället för en lektion åkte jag till gymmet och träffade Sanna, vi körde ett ryggpass och lite kondition. Nu ska jag snart sätta mig ner med matteboken och försöka plugga lite, vi får se hur det kommer gå.
 
Har en bra helg framför mig med klassfest och utgång på krogen, inte så mycket plugg och antagligen lite träning också. 
 
 
 
 
 
 



Watch and learn

2014-11-11

 
Tycker att typ 1 diabetes umärksammas allt för lite, för det är ju trots allt en livslång och allvarlig sjukdom som för många drabbade påverkar hela livet. Därför vill jag tipsa om denna film, watch and learn.



Söndag

2014-11-09

Att knyta skosnörerna, höra musiken i hörlurarna och känna vinden mot kinden, är underbart. 
 
Efter en god pasta carbonara lunch, begav jag mig ut och sprang tillsammans med Lina och Oliver. Vi sprang ca 7 km, riktigt jobbigt men underbart skönt efterråt. Annars har jag inte gjort något speciellt idag, pluggat lite, redigerat bilder och umgåtts med min pojkvän & familj. 
 
Snart ska jag äta en farsdag middag tillsammans med min familj, senare kommer Oliver hit så kommer spendera resten av kvällen med honom. Har nu ännu en skolvecka att förbereda mig på. 
 
 
 
 



Sovmorgon

2014-11-06

Längtar tillbaks till den underbara solen, en sådan här tråkig höstdag
 
Medans halva klassen har redovisning sitter jag i soffan med datorn och pluggar lite gymnasiearbete. Jag har inte min första lektion förens 11.20, jätteskönt med lite sovmorgon. Idag står svenska och engelska på schemat, ska sedan till gymmet och kommer spendera kvällen framför fysikboken. Vi har haft jobbigt mycket i skolan de senaste veckorna. 
 



Hemmagjord granola

2014-11-03

 
 
Granolan innehåller hasselnötter, havregryn, kokos, torkade banener, rusin och också lite hunoung, äppeljuice och kanel.
 
Fick chansen att gå hem redan efter lunch idag, riktigt skönt. Så passade på att göra granola till min kokbok. Den blev faktiskt riktigt god. Nu sitter jag i soffan och väntar in min syster, så att vi kan åka och träna. Idag står det ben på schemat, tror jag ska passa på att köra lite kondition också.


Elinsfotoliv.webblogg.se



Kontakt: [email protected]







RSS 2.0