Halloween bak

2013-10-31

 
Två bilder ifrån dagens halloween bak med Elin, Fanny, Sanna och Emelie
 
Idag på förmiddagen åkte vi med Linus till veterineren, det var riktigt sorligt att se honom ta sina sista steg på jorden. Men vi vet att han kommer få det mycket bättre nu. Han har levt i 18 långa år och alltid funnits här hemma, det kommer bli tomt utan honom. 
 
På eftermiddagen har jag Fanny, Elin, Sanna och Emelie bakat lite halloween inspirerande cupcakes och maränger. Jag hade en riktigt rolig eftermiddag. Jag tycker själv att vi lyckades riktigt bra med cupcaksen, de blev riktigt söta. Eller vad säger ni? Resten av kvällen har jag spenderat med Fanny, vi åt pannkakor (en andra gång för mig denna vecka) och har bara taget det lugnt i soffan. Vi har planerat morgondagens kväll, berättar mer om den senare. 



Elin Johansson

2013-10-31

 
Jag är en positiv , driven och glad tjej på 17 år, jag är född 1996 i sommarmånaden Augusti. Jag har levt mina 17 år i småstaden Enköping som ligger mellan Stockholm och Västerås som också påstås vara sveriges närmaste stad. Jag är en fotogalen grönögd tjej som har lätt till skratt.
 
Förutom att fota älskar jag att umgås med min pojkvän, mina vänner och min familj. Jag tycker också om att segla, åka skidor, uppleva nya saker, shoppa och skapa massor med underbara minnen. Utöver detta älskar jag att resa, upptäcka nya platser och få massor med livs erfarenhet. Jag har vart utanför sveriges gränser fyra gånger i mitt liv. Om jag hade fått bestämma hade de vart många fler gånger. I mitt liv har musik också en stor betydelse.
 
Jag läser mitt andra år på teknikprogramet, där jag spenderar lite för många timmar i veckan. I en gymnasieskola i min hemstad. Mina planer för framtiden är fortfarande oklara, har länge funderar på arkitekt vilket fortfarande är ett stort frågetecken. 
 
Något som inte syns och märks utanpå när ni ser eller träffar mig är att jag lever med diabetes typ 1.  Jag insjuknade i slutade av september 2013 av den obotliga sjukdomen.  Jag är en person som är bra på att se det positiva i livet och har därför valt att min sjukdom inte ska påverka mig negativ. What doesn´t kill you make you stronger. Visst det finns massivs med tuffa stundet och allt är inte lätt men jag hittar styrka i allt som gör mig lycklig och har människor runt om mig som hjälper mig.
 
 
 



Smile

2013-10-29

En riktigt bra låt av Gavin Degraw, lyssna och njut!
Jag insåg precis att det är god tid att ta upp kamera och fota något! Behöver lite nya bilder till bloggen. Ni får ett självporträtt på mig i repris.  
 
Vad har jag haft för mig de två senaste dagarna då? Jo igår åkte jag till Uppsala för ett möte med min diabetes sköterska och dietist. Sen efter lunch cyklade jag hem till Oliver. Jag hade en bra kväll hemma hos honom, idag gick vi en långpromenad och gjorde pannkakor till lunch. Måste säga att jag är rätt duktigt på att göra pannkakor! 
 
Nu har jag precis ätit en mysmiddag med Lina, mamma och mormor. Riktigt skönt att bara sitta och prata lite.
 
Har än så länge haft ett riktigt bra höstlov och har massor med planer för de kommande dagarna. Imorgon ska jag till gymmet och träna för första gången på mer över en månad. På torsdag har jag, Fanny och Elin en bakdag inplanerad. På fredag ska jag, Oliver, Fanny och Ramus kolla på skräckfilm för att "fira" halloween och på lördag åker vi till stockholm. 
 



En bra start på lovet

2013-10-27

 
Förlåt för den usla uppdateringen den senaste tiden. Ska försöka summera mina senaste dagar så kortfattat som möjligt.
 
Fredagskvällen spenderade jag med Fanny, Rasmus och Jesper. Vi åt middagsbuffe på Amazing Thai, riktigt gott och mysigt. Sen gick vi hem till mig ett litet tag och låg i en hög på min säng, inte ovanligt när det gäller oss. Resten av kvällen umgicks jag med min familj. 
 
Igår kom Oliver till lunch, vi träffade sedan Albin på stan och gick runt och gjorde en marknadsundersökning på torget. Jag kan inte påstå att min störta talang är att ta kontakt med okända personer, men vi fick en hel del svar. Jag spenderade sedan kvällen med Oliver, vi kollade på en film och bara tog det lugnt. En toppen lördag och en bra start på höstlovet.
 
Idag vaknade jag upp brevid oliver, riktigt mysigt! Vi gick sedan en promenad i solen, det var skönt att röra lite på sig. Får snart börja träna igen, längtar. Efter lunch åkte jag ut till Åkerby för att fota Fanny när hon red, jag hoppas jag fick några bra bilder hon kan få användning av. 
 



Det fina med hösten

2013-10-23

Två favorit bilder i repris på mig och min favorit syster.
 
De färgglada löven har blivit bruna, utomhus är allt grått och tråkigt. Vilket för det mesta bara för mig på dåligt humör. Har spenderat hela kvällen med näsan i kemiboken och det värsta är att jag fortfarande inte har koll på allt jag behöver kunna tills fredagens prov. Behöver verkligen lov nu...
 
Jag var ledig på fm pågrund av inställda lektioner, på em hade jag UF. Vi har ektremt mycket att göra just nu, ser bara allt arbete. Men så fort allt jobbigt pappersarbe är klart, har vi allt roligt kvar, är astaggad.
 
Trotts depremerande färger och prov är hösten en mysig årstid. Alla mysiga dagar inne med de personer man älskar. Det gör att jag klarar ännu en tråkig höst. 



Firar pappa

2013-10-21

Ett jättestort grattis till min bästa pappa! Hoppas du har haft en bra födelsedag med knasfamiljen. Älskar dig jättemycket.
 
Hade en ovaligt bra söndag igår, vi hade lite släktingar över på lunch och tårta för att fira pappa. Jag var ute och lekte i alla färgglada löv med mina "små" kusiner. Det blir så underbart söta bilder när små barn hoppar i löv osv. Vet dock inte om jag vågar lägga ut bilder här på bloggen, vi får se.
 
Förutom att fira pappa idag (på hans riktiga födelsedag) har jag vart i Uppsala på sjukhuset. Vi hade ett möte med min dietist och min diabetes sköterska. Jag måste säga att under de senaste tre veckor har jag lärt mig så otroligt mycket om mat som jag inte viste innan. Som diabetiker får man äta precis samma sak som alla andra det är bara en del att tänka på. 
 



UF fotografering

2013-10-20

 
Två bilder ifrån gårdagens UF(ung företagsamhet) fotografering.
 
Vi träffades hela företaget för en lunch på Wickmans igår, vi har en hel del att planera och skriva innan höstlovet. Jag kan än så länge inte avslöja vad vi har för typ av företag och vad vi gör. I risk att andra företag ska ta efter vår idé. Efter vi ätit satte vi upp kamera + stativ och fotade gruppbilden och porträttbilder till vår företagsprofil. 
 
Gårdagskvällen spenderades hemma hos Fanny med henne, Oliver, Rasmus och Jesper. Vi åt en väldigt god middag, spelade biljard, skrattade och hade det bra. Jag kan inte påstå att jag har så "normala" kompisar. Sen spenderade jag natten hemma hos Oliver. 
 
"Tanken slog mig att jag inte sovit en hel natt på snart en månad, jag börjar bli van att gå upp klockan 03.00 för att kolla blodsockret. Eller att jag vaknar pågrund av att någon annan gör det åt mig" 
 
 
 
 



Höst drömmar II

2013-10-17

 
 
Nikon D3100 + Tamron 90mm f/2,8
Tre bilder ifrån min och Linas höstfotografering vi hade i helgen.
 
Nu är det äntligen snart helg, behöver bara klara mig egenom fyra jobbiga lektioner imorgon! Så är vi fria i två dagar. Har haft en lugn skoldag med endast en lektion + ett seminarium. Satt på mest på matten och oroade mig över svenska seminariumet, som inte alls gick bra. Efter skolan träffade jag Jessica för en fika på stan, riktigt mysigt.Vi har alltid så mycket att prata om när vi träffas. Har annars haft näsan i min kemibok, att vara borta ifrån skolan i tre veckor har sina nackdelar. 
 
Jag måste säga att uppdateringen i helgen inte kommer bli den bästa, har massor med planer. Så får komma tillbaks på söndag och berätta om min helg. 



Vill känna känslan, vill ut på äventyr

2013-10-16

 
Ni vet känslan när man landar i ett främmande land och har en hel vecka utan stress, plugg och bekymmer. Vill känna den känslan, vill ut på äventyr! Nu är det snart ett år sedan vi var på Gran Canaria. Hade gärna haft en resa inbokad kanske inte just nu med tanke på min situation men inom några månader. 
 
Startade dagen med en kemilektion, gick sedan ut på en promenad eftersom att jag inte får vara med på idrotten än. Jag åt en jättemysig lunch på stan med mamma och mormor & morfar, riktigt gott! På eftermiddagen hade jag veckans roligaste lektion, UF (ung-företagsamhet) Vi hade ett viktigt möte med en person ifrån upplevelseförvaltningen. Jag känner verkligen att vårt företag börjar bli något, dock har vi en hel del att göra innan höstlovet. 
 
 



Grattis till dig Fanny

2013-10-15

 
Ett stort grattis till dig min bästavän, hoppas din födelsedag har vart lika bra som dig! Det är omöjligt att i ord beskriva hur mycket du betyder för mig. Alla våra minnen och skratt, och fler ska det bli! 
 
Ja ni vad har jag haft för mig denna tisdag? Gick i skolan på förmiddagen och åkte sedan till Akademiska i Uppsala för ett möte med min Dietist. Nu är jag snart utskriven och slipper åka dit några gånger i veckan. Så här i efterhand har tiden gått väldigt fort, jag är redan så gott som tillbaks till vardagen och det känns underbart skönt. 
 
Efter middagen åkte jag hem till Fanny för att fira henne. Det blev en hel del fika med tårta, riktigt gott. Jag har haft en riktigt rolig kväll med henne och Freja. Känner att detta inlägg blev väldigt genomtänkt och välskrivet. Det blir så när man kommer hem sent och bara vill slänga in ett inlägg innan man går och lägger sig!
 
 



Vardag

2013-10-14

 
Det är sjukt hur snabbt vi människor anpassar oss, för mig börjar allt som för bara några veckor sedan var främmande bli vardag!  Jag menar "Att sticka sig i fingret inför varje måltid, börjat bli en vana"
 
Idag har jag haft en riktigt bra måndag! Gissar att jag fortfarande är peppad att gå till skolan igen, antar att det snart kommer övergå till den vanliga: jag orkar inte gå upp på morgonen...  Skoldagen började med foto och hade sedan CAD (som vi just nu håller på med en väldigt rolig uppgift) Eftermiddagen bestod av en matte och svenska. 
Efter skolan har jag hunnit med en hel del, åkte hem till Oliver en stund ikväll. Vi satt och pratade med hans familj och gjorde en svenska uppgift! En riktigt mysig kväll!



What doesn't kill you make you stronger

2013-10-13

Ibland önskar jag att det gick att reblogga inlägg, ni vet när någon skriver något som man verkligen kan relatera till! Det här skrev Molly Sánden på sin blogg, precis efter hon fått diabetes. 
 

"Jag har diabetes. Diabetes. Min mun säger det och mina fingrar skriver det… men hjärnan kopplar inte. Det känns som att jag pratar om någon annan.”Blodsockervärdet har stigit några enheter så vi kanske måste öka dosen NovoRapid” kan jag höra min mun säga… hjärnan tycker mest det låter som något man kan höra i ett avsnitt av Greys Anatomy eller House… men nu hör jag det i verkliga livet. Och det handlar om mig. Jag är en av dom där olyckliga få procenten som blir drabbade. Jag är det ensamma ”En:et” i ”En på tusentals”.

När det gäller negativa saker är det så lätt att tänka ”Äh, det där kommer inte hända mig”. Jag menar, det är lätt att blunda för att människor svälter i länder lååångt lååångt bort, eller att cancer drabbar någon främling. Men när det händer en själv eller någon man älskar blir allt plötsligt annorlunda. Då kan man inte blunda längre. Det spelar egentligen ingen roll vilken sjukdom eller katastrof det gäller… jag tror det är viktigt att försöka öppna ögonen, i alla fall lite, innan det är för sent. Nu är diabetes ingen livshotande sjukdom så länge man sköter allt rätt, men jag tänker t.ex. på cancer eller liknande. Om fler började engagera sig redan innan det drabbar någon i ens närhet så hade förmodligen fler sluppit undan. "

 
 



Höst drömmar

2013-10-13

 
 
 
Nikon D3100 + Tamron 90mm
4 bilder ifrån dagens höstfotografering. 



Under löven

2013-10-13

 
Har vart ute på en fototur med min syster, det var flera veckor sedan jag höll i min kamera. Det var riktigt kul att få göra något som jag verkligen tycker om. Nu har jag fotat över 100 bilder, både till bloggen och till min fotokurs jag läser i skolan. Ska redigera några så kommer de upp här sen. 
 
Vad har jag annars gjord i helgen? Jag har faktiskt gjort en hel del, kollat när min bror spelat handboll. Vart på middag hos min faster och hennes familj, vart med Oliver! Kan lätt säga att jag haft en riktigt toppen helg, bästa på länge! 
 
Nu väntar en eftermiddag/kväll med plugg, har en del att ta igen om man säger så!
 



Tillbaks

2013-10-10

Uppdateringen har de senaste veckorna vart extremt dålig, ska nu när jag är hemma igen försöka uppdaterna som förut. 
 
En akriv bild ifrån i sommras! 
 
Ja igår fick jag äntligen åka hem ifrån sjukhuset, jag är inte utskriven men jag får sova hemma. Vilket är underbart skönt. Gick på min första lektion igår på flera veckor, första gången jag var riktigt taggad för att gå till skolan. Har verkligen saknat att umgås med mina underbara vänner hela dagen. Efter skolan var jag med Oliver, är så glad att jag har honom genom detta! Det känns skönt att mitt liv sakta börjar övergå till det normala eller så normalt det kan bli. 
 
Idag har jag haft lektioner på eftermiddagen, riktigt skönt med en mjukstart efter några veckor. Har lite smått panik över matten bara! Nu ska jag ha en lugn och skön kväll hemma, det var länge sedan!  



All you need is love

2013-10-05

En höstbild tagen av min fina syster, har inte haft så mycket tid att fota de senaste veckorna och ni kommer förstå varför.
 
Jag vet inte riktigt vad jag ska börja, Jag har vart med om en hel del kan jag säga även om mitt liv sakta början gå över till det normala. Föra veckan natten mellan tisdag och onsdag åkte jag och pappa in till akuten pågrund av att jag mått dåligt i några dagar utan att haft feber. Det visar sig då att jag har väldigt högt blodsocker alltså jag har fått diabetes. Jag får sedan åka akut ambulans till Akademiska sjukhuset i Uppsala. Efter det kommer jag inte ihåg något ifrån onsdagen, jag hamnade i något som kallas diabeteskoma. Jag har sedan så här efter fått reda på att jag var väldigt sjuk, så sjuk att mitt liv var i fara. Tror inte att jag har förstått hur alvarligt det var, tror inte att jag kommer att göra det heller.
 
Så sedan dess har jag spenderat nästan all min tid på ett sjukhus, extremt tråkigt! Förra helgen var först Jessica och Johanna på besök och sen på söndagen kom Moa, Fanny, Oliver och Jesper. Har under den här tiden verkligen insätt hur otroligt bra och underbara vänner jag har. Den här veckan kan jag inte säga har vart så rolig, men nu är jag hemma över dagen. Riktigt underbar att få komma hem, Ska snart träffa lite vänner har inte så bra koll på vilka som kommer men det ska bli toppen. Har saknat alla så himla mycket under veckan som gått. Behöver skratta lite nu!
 
Vi får se vad som händer nästa vecka men jag hoppas att jag snart blir utskriven och får komma tillbaks till mitt liv, saknar det så!
 
Om ni har frågor är det bara att ställa de!
 
 
 


Elinsfotoliv.webblogg.se



Kontakt: [email protected]







RSS 2.0