Alkohol och diabetes

2015-02-08

 
 Fick en fråga nydligen om alkohol och diabetes och tänke göra mitt bästa för att besvara frågan. 
 
Hej! Först och främst jättefin blogg! Jag har också diabetes och fler och fler av mina kompisar har börjat festa och dricka. Jag vill ju självklart vara och göra som alla andra men är rädd för att dricka eftersom alla varnar för att det är farligt med diabetes. Hur gör du, dricker du när du festar och tänker du på något speciellt? 
 
Svar: Som du säkert vet sänker alkohol ditt blodsocker och risken att bli låg ökar. Det är antagligen detta människor har varnat dig för. Men det är inte alls farligt om man vet hur man ska göra, jag är ingen expert men ska försöka dela med mig av mina tips. Jag kollar alltid mitt blodsocker innan jag börjar dricka, ligger jag lite lågt kanske under 5-4 mmol/L äter/dricker jag något sött. Under kvällen försöker jag att låta blodsocker mätaren vara, vi vill ju ha kul och inte att våra diabetes ska störa oss. Det kan vara bra att kolla efter några timmar så du inte ligget för lågt om du drukit mycket. När du sedan kommer hem efter festen är det viktigt att du äter en macka, oavsätt vilket blodsocker du har. Det är nu när du går och lägger dig som risken att bli låg är som störst och det unviker du om du äter något innan du går och lägger dig. Du kommer märka att blodsockret ligger lågt dagen efter eftersom du fortfarande har alkohol i kroppen, var uppmärksam och kolla blodsockret lite oftare. 
 
Det kan vara svårt att veta var som är bäst att dricka eftersom att det oftast är mycket socker i många drickor som exempelvis cider. Jag brukar blanda vitt vin med sprite zero, det påverkar inte blodsockret alls. Dock gör det inget att dricka cider med socker i eftersom att när man dricker alkohol gör det inget om du ligger lite högt just för studen. 
 
Tack så jättemycket för din kommentar och hoppas du fick din fråga besvarad.
 
En bild ifrån i söndags förmiddag som tog under en fotografering med Lina
 
 
.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Elinfotoliv.webblogg.se

.

Kontakt: [email protected]







RSS 2.0