Jag är min egen doktorn

2015-04-25

En favoritbild (som egentligen inte passar till inlägget) ifrån förra våren när vi var på Sandhamn
 
"Hur många enheter måltidsinsulin ska jag ta till den här måltiden?" Eller "Hur mycket extra (kolhydrater) måste jag äta för att jag precis har tränat?" Så att jag inte riskera att mitt blodsocker sjunker för lågt. 
 
Såna här tankar finns i mitt huvud dagligen, ibland känner jag mig som min egen doktor. En doktor som dagligen måste ta beslut. Beslut som kommer påverka hur jag mår, idag och resten av livet. Tanken att jag har mitt liv i mina händer känns ibland lite läskitgt. Att jag vid varje måltid står där med min insulinpenna (spruta) och diskuterar med mig själv hur mycket insulin kroppen behöver till den här måltiden, om jag råkar tänka fel kan antingen mitt blodsocker bli får lågt eller för högt. För det är ju enkelt att råka ta en enhet för lite eller för mycket.
 
Jag brukar inte skriva så mycket om min diabetes på bloggen, då jag vill försöka tänka så lite som möjligt på den. (Vilket i stort sätt är omöjligt, den finns alltid där)   Men ibland känner jag att jag måste dela med mig av den delen också, dels för att det är en del av mig men också för att lära människor. Människor med okunskap och fördomar. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Elinfotoliv.webblogg.se

.

Kontakt: [email protected]







RSS 2.0